Cizrna je bezpochyby královnou mezi luštěninami

Hrachová kaše, čočka s párkem nebo vejcem… Mnohým z nás vyvstávají především hrůzné vzpomínky z dětství. Oba tyto pokrmy spojuje jeden druh potravin, mezi Čechy stále ještě příliš opomíjený: luštěniny. V posledních letech si naštěstí luštěniny spojujeme i s pozitivnějšími zážitky, zejména díky nárůstu oblíbenosti indické, arabské nebo mexické kuchyně. Proč bychom měli luštěniny určitě zařadit na jídelníček alespoň jednou týdně? Pojďme se podívat na pár důvodů!

  1. Jsou nutričně hodnotné. Obsahují množství bílkovin, v kombinaci s obilovinami jsou téměř jejich plnohodnotným zdrojem. Obsahují také vitamíny (skupina B) a minerály.
  2. Dobře chutnají. Ony dětské vzpomínky možná hovoří proti tomuhle bodu, ale zkuste sami třeba některý orientální pokrm a vaše chuťové buňky budou plesat. Dokonce i nad takovým, jehož jméno to rozhodně nenapovídá: nad králem pomazánek zvaným hummus 🙂
  3. Dají se dobře klíčit. Manie klíčení všeho a všude, která zasáhla svět v posledních letech, má nějaký důvod. Klíčící semínka jsou bohatá na vitaminy, minerály i enzymy, dokonce více, než semínka nenaklíčená, protože procesem klíčení se třeba minerály zpřístupňují i našemu trávení. Klíčky jsou navíc jednou z mála lokálních „zelenin“, které si můžeme dopřávat čerstvé i v zimě. Z luštěnin lze klíčit čočku, hrách a soju. Ale pozor na fazole! Fazole se na klíčení rozhodně nehodí, protože neuvařené obsahují jedovaté látky, které mohou způsobit zažívací obtíže. Jedinou výjimkou jsou fazolky adzuki a mungo, které jsou spíše příbuzné soje, než skutečným fazolím, a proto zasyrova jedovaté nejsou.
  4. Zasytí na dlouhou dobu. Luštěniny mají obecně nízký glykemický index a obsahují velké množství vlákniny a jako takové se často zařazují do redukčních diet.
  5. Zpestří náš jídelníček. Už vás taky nebaví vařit pět jídel pořád dokola? Jakmile se rozhodnete jíst víc luštěnin, určitě narazíte na nějaké nové chutné recepty. Ať již tradiční české (pučálka), nebo nějaké orientální či mexické. Indický dhal, blízkovýchodní falafel nebo mexické chilli noc carne? Jestli rádi vaříte podle momentální fantazie, pak spřízněnou duši najdete na blogu Kuchařky ze Svatojánu.

    Fazolky mungo můžeme zcela bez obav klíčit – narozdíl od ostatních fazolí!

  6. Jsou levné. Jako zdroj bílkovin zcela jednoznačně. Zkuste si sami spočítat, na kolik vás vyjde doma uvařené jídlo s použitím luštěnin – a na kolik vás vyjde podobné jídlo s použitím živočišných zdrojů bílkovin. Zařazením luštěnin tak odlehčíte i rodinný rozpočet.

Mimochodem, zvýšení konzumace luštěnin doporučuje nejen Mezinárodní zdravotnická organizace (WHO), ale i naše česká Společnost pro výživu. Není divu, podle údajů Českého statistického úřadu průměrný Čech sní méně než 3 kg luštěnin ročně (oproti tomu třeba cukru zvládne zkonzumovat téměř 34 kg!). Tak namáčejte, kličte, vařte, pečte a dobrou chuť! 🙂